Mobilný mapovací systém (MMS) slúži na zber prvotných údajov pozemných komunikácií (ich súčastí a príslušenstva) v rámci centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií. Technológia MMS priniesla zvýšenie bezpečnosti, zrýchlenie a skvalitnenie zberu údajov v teréne na úkor ich náročnejšieho následného spracovania v kancelárskych podmienkach.
Princíp využitia tejto technológie je založený na zaznamenaní skutočného stavu pozemnej komunikácie v teréne a jeho následné zobrazenie a prehliadanie v kancelárii za účelom získavania potrebných údajov.
Základné časti:
Mobilný mapovací systém pozostáva z nasledujúcich modulov:
- vlastná mobilná platforma na nosiči Toyota Land Cruiser
- Riegl VUX-1HA (2x lidarový sensor)
- 4x kamery 5 MPix
- Ladybug 5 (panoramatická kamera 30 MPix)
- VMX-DMI odometer (merač dĺžok)
- VMX-MH Meracia hlava Applanix AP60 (GNSS/IMU)
- VMX-CU kontrolná jednotka, 2x LCD monitory
- softvér na správu zaznamenaných dát (Riegl RiAcquire)
parametre merania
- ideálna rýchlosť počas merania 70 – 90 km / h (môže byť aj nižšia)
- laserový lúč skenera má dosah do 150 m
- rýchlosť skenovania: 10 – 250 otáčok za sekundu
- maximálny počet pulzov lasera / meraných bodov za sekundu: cca 1 000 000
- presnosť merania skenerom: 5 mm
- snímkovanie cesty každých 5 metrov alebo každú sekundu,
- synchrónne meranie s GNSS technológiou, IMU jednotkou a odometrom pre skvalitnenie meraných dát
spracovanie a vyhodnotenie:
Spracovanie prvotných dát merania je proces, pri ktorom sa namerané údaje MMS transformujú na údaje vhodné pre klasifikované zobrazovanie, vektorizáciu, t.j. efektívnu ďalšiu prácu s nimi.
Výsledkom spracovania je mračno bodov, ktoré pri optimálnych podmienkach merania dosahuje presnosť do 10 cm a panoramatické snímky (360 °) cesty a priľahlého okolia s rozmermi 5400 x 2700 pixelov. Tieto dáta sú uložené v zaužívaných formátoch (napr. JPEG pre fotografie alebo LAS pre mračno bodov), ktoré sa následne využívajú pri vyhodnocovaní údajov daného merania.
Výsledkom vyhodnotenia spracovaných dát je vektorová reprezentácia prvkov meranej pozemnej komunikácie (napr. jazdné pruhy, spevnené krajnice, a pod.) a jej ďalších súčastí a vybavenia (zvislé dopravné značky, záchytné a bezpečnostné zariadenia, atď.), ktoré sú obsahom centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií.
Aktualizované: 25.1.2023
Publikované: 16.8.2022