Prejsť na navigáciu

Mobilný mapovací systém

Mobilný mapovací systém (MMS) slúži na zber prvotných údajov pozemných komunikácií (ich súčastí a príslušenstva) v rámci centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií. Technológia MMS priniesla zvýšenie bezpečnosti, zrýchlenie a skvalitnenie zberu údajov v teréne na úkor ich náročnejšieho následného spracovania v kancelárskych podmienkach.

Princíp využitia tejto technológie je založený na zaznamenaní skutočného stavu pozemnej komunikácie v teréne a jeho následné zobrazenie a prehliadanie v kancelárii za účelom získavania potrebných údajov.

 MMS - vozidlo MMS - vozidlo

Základné časti:

Mobilný mapovací systém pozostáva z nasledujúcich modulov:

  • vlastná mobilná platforma na nosiči Toyota Land Cruiser
  • Riegl VUX-1HA (2x lidarový sensor)
  • 4x kamery 5 MPix
  • Ladybug 5 (panoramatická kamera 30 MPix)
  • VMX-DMI odometer (merač dĺžok)
  • VMX-MH Meracia hlava Applanix AP60 (GNSS/IMU)
  • VMX-CU kontrolná jednotka, 2x LCD monitory
  • softvér na správu zaznamenaných dát (Riegl RiAcquire)

Meracie zariadenie - interiér  Meracie zariadenie - napájanie

parametre merania

  • ideálna rýchlosť počas merania 70 – 90 km / h (môže byť aj nižšia)
  • laserový lúč skenera má dosah do 150 m
  • rýchlosť skenovania: 10 – 250 otáčok za sekundu
  • maximálny počet pulzov lasera / meraných bodov za sekundu: cca 1 000 000
  • presnosť merania skenerom: 5 mm
  • snímkovanie cesty každých 5 metrov alebo každú sekundu,
  • synchrónne meranie s GNSS technológiou, IMU jednotkou a odometrom pre skvalitnenie meraných dát

spracovanie a vyhodnotenie:

Spracovanie prvotných dát merania je proces, pri ktorom sa namerané údaje MMS transformujú na údaje vhodné pre klasifikované zobrazovanie, vektorizáciu, t.j. efektívnu ďalšiu prácu s nimi.

Výsledkom spracovania je mračno bodov, ktoré pri optimálnych podmienkach merania dosahuje presnosť do 10 cm a panoramatické snímky (360 °) cesty a priľahlého okolia s rozmermi 5400 x 2700 pixelov. Tieto dáta sú uložené v zaužívaných formátoch (napr. JPEG pre fotografie alebo LAS pre mračno bodov), ktoré sa následne využívajú pri vyhodnocovaní údajov daného merania.

Výsledkom vyhodnotenia spracovaných dát je vektorová reprezentácia prvkov meranej pozemnej komunikácie (napr. jazdné pruhy, spevnené krajnice, a pod.) a jej ďalších súčastí a vybavenia (zvislé dopravné značky, záchytné a bezpečnostné zariadenia, atď.), ktoré sú obsahom centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií.

MMS - mračno bodov MMS - mračno bodov

 

 Aktualizované: 25.1.2023

Publikované: 16.8.2022


<september 2023>
poutstštpisone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678

Aktuálne

Stav aktualizácie 2023

Stav aktualizácie 2023

26.07.2023

 V mesiacoch marec-júl 2023 boli vykonané aktualizácie základných prehľadových máp, štatistické výstupy v tabuľkovej forme so stavom dát cestnej siete k 1.1.2023. Pre lepšiu orientáciu uverejňujeme zoznam aktualizovaných dokumentov aj s odkazmi na ich umiestnenie.

Viac…

Workshop pre správcov - 2023

Workshop pre správcov - 2023

19.04.2023

Úsek technického rozvoja, ako vykonávateľ centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií SR, systému hospodárenia s vozovkami a mostami organizuje aj tento rok pracovné stretnutie / workshop pre správcov pozemných komunikácií - v týždni od 29.5.2023 do 1.6.2023 Viac…

Aktualizácia údajov CTEPK - 2023

Aktualizácia údajov CTEPK - 2023

17.03.2023

Dňa 17.3.2023 na Portáli IS MCS bola zverejnená aktualizácia údajov centrálnej technickej evidencie pozemných komunikáci so stavom údajov k 1.1.2023. Tieto údaje reprezentujú stav údajov cestnej siete SR za rok 2022; k tomuto stavu budú následne spracované datasety, štatistické výstupy a mapové dokumenty, ktoré budú postupne zverejňované na webovej stránke odboru cestnej databanky. Viac…

Odkazy

  • Užitočné odkazy
  • Autorské práva
  • Mapa stránky
  • Technická podpora
  • Vyhlásenie o prístupnosti