Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Štandard GDF

GDF (Geographic Data Files) je medzinárodný štandard (STN EN ISO 20524-1, STN EN ISO 20524-2), ktorý definuje spôsoby modelovania cestnej siete. Základným konceptom je organizácia geograficky lokalizovateľných objektov- prvkov -do homogénnych skupín- tried prvkov. V zmysle štandardu GDF sa model cestnej siete rozdeľuje na 1. úroveň, 2. úroveň a úroveň 2A.

Referenčná sieť 1. úrovne (RSL1) je tvorená úsekmi 1. úrovne, ktoré sa stretávajú v uzloch 1. úrovne. Línie úsekov modelujú jazdné pásy danej cesty, pričom reprezentujú os jazdného pásu. Úseky na seba spojito nadväzujú.

Referenčná sieť 2. úrovne a Referenčná sieť 2A úrovne (RSL2, resp. RSL2A) predstavujú zjednodušený pohľad na cestnú sieť.

Primárnym pravidlom tvorenia Referenčnej siete 2 a 2A úrovne je podľa GDF štandardu funkcionalita. Križovanie (crossing) je jednou funkčnou jednotkou a reprezentuje sa ako križovatka (intersection na úrovni 2, interchange na úrovni 2A). Spojenie medzi dvoma susednými križovatkami je potom rovnako jednou funkčnou jednotkou a definuje sa ako cesta. Veľkosť funkčnej jednotky je menej podstatná. Aj križovanie dvoch diaľnic, ktoré môže dosiahnuť niekoľko km2 môžeme považovať za jednu križovatku. [GDF5.0 (ISO 14825:2011)].

Detailná klasifikácia jednotlivých prípadov a pravidlá pre ich riešenie sú uvedené v štandarde GDF. Je však nutné povedať, že tieto pravidlá umožňujú istú voľnosť pri modelovaní – určovaní, čo je funkčná jednotka.

Aj pri používaní týchto pravidiel je vždy nutné mať na zreteli výslednú funkcionalitu. Preto prípady komplikovaných kruhových objazdov (kruhový objazd s bypassom, alebo kruhový objazd s nájazdovými ostrovčekmi) nie je modelovaný jedným uzlom. Taktiež smerové rozdelenie, ak nie je oddelené ostrovčekom, ale napr. blokom budov, nie je zlučované.

Úroveň 2A je ešte väčším zjednodušením referenčnej siete, kde každá križovatka je reprezentovaná vždy práve jedným bodom.

 

 Standard GDF

 

  Aktualizované: 11.1.2018

Publikované: 11.12.2016


<marec 2024>
poutstštpisone
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

Aktuálne

Aktualizácia údajov CTEPK - 2024

Aktualizácia údajov CTEPK - 2024

11.03.2024

Dňa 08.03.2024 na Portáli IS MCS bola zverejnená aktualizácia údajov centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií so stavom údajov k 1.1.2024. Tieto údaje reprezentujú stav údajov cestnej siete SR za rok 2023; k tomuto stavu budú následne spracované datasety, štatistické výstupy a mapové dokumenty, ktoré budú postupne zverejňované na webovej stránke odboru cestnej databanky.

Workshop pre správcov -2024

Workshop pre správcov -2024

13.02.2024

Úsek technického rozvoja, ako vykonávateľ centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií SR, systému hospodárenia s vozovkami a mostami organizuje aj tento rok pracovné stretnutie / workshop pre správcov pozemných komunikácií - v týždni od 18.3.2024 do 22.3.2024.

Viac…(aktualizované 26.2.2024)

Aktualizácia hodnôt dĺžok úsekov RS

Aktualizácia hodnôt dĺžok úsekov RS

28.11.2023

Od septembra 2023 prebieha úprava hodnôt evidenčných dĺžok úsekov referenčnej siete (RS) evidovaných v centrálnej technickej evidencii pozemných komunikácií (CTEPK). Úpravy sú vykonávané postupne, s predpokladaným ukončením v mesiaci marec 2024. Viac…

Odkazy

  • Užitočné odkazy
  • Autorské práva
  • Mapa stránky
  • Technická podpora
  • Vyhlásenie o prístupnosti