Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Štandard GDF

GDF (Geographic Data Files) je medzinárodný štandard (STN EN ISO 20524-1, STN EN ISO 20524-2), ktorý definuje spôsoby modelovania cestnej siete. Základným konceptom je organizácia geograficky lokalizovateľných objektov- prvkov -do homogénnych skupín- tried prvkov. V zmysle štandardu GDF sa model cestnej siete rozdeľuje na 1. úroveň, 2. úroveň a úroveň 2A.

Referenčná sieť 1. úrovne (RSL1) je tvorená úsekmi 1. úrovne, ktoré sa stretávajú v uzloch 1. úrovne. Línie úsekov modelujú jazdné pásy danej cesty, pričom reprezentujú os jazdného pásu. Úseky na seba spojito nadväzujú.

Referenčná sieť 2. úrovne a Referenčná sieť 2A úrovne (RSL2, resp. RSL2A) predstavujú zjednodušený pohľad na cestnú sieť.

Primárnym pravidlom tvorenia Referenčnej siete 2 a 2A úrovne je podľa GDF štandardu funkcionalita. Križovanie (crossing) je jednou funkčnou jednotkou a reprezentuje sa ako križovatka (intersection na úrovni 2, interchange na úrovni 2A). Spojenie medzi dvoma susednými križovatkami je potom rovnako jednou funkčnou jednotkou a definuje sa ako cesta. Veľkosť funkčnej jednotky je menej podstatná. Aj križovanie dvoch diaľnic, ktoré môže dosiahnuť niekoľko km2 môžeme považovať za jednu križovatku. [GDF5.0 (ISO 14825:2011)].

Detailná klasifikácia jednotlivých prípadov a pravidlá pre ich riešenie sú uvedené v štandarde GDF. Je však nutné povedať, že tieto pravidlá umožňujú istú voľnosť pri modelovaní – určovaní, čo je funkčná jednotka.

Aj pri používaní týchto pravidiel je vždy nutné mať na zreteli výslednú funkcionalitu. Preto prípady komplikovaných kruhových objazdov (kruhový objazd s bypassom, alebo kruhový objazd s nájazdovými ostrovčekmi) nie je modelovaný jedným uzlom. Taktiež smerové rozdelenie, ak nie je oddelené ostrovčekom, ale napr. blokom budov, nie je zlučované.

Úroveň 2A je ešte väčším zjednodušením referenčnej siete, kde každá križovatka je reprezentovaná vždy práve jedným bodom.

 

 Standard GDF

 

  Aktualizované: 11.1.2018

Publikované: 11.12.2016


<júl 2024>
poutstštpisone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Aktuálne

Stav aktualizácie 2024

Stav aktualizácie 2024

23.07.2024

V mesiacoch marec – júl 2024 boli vykonané aktualizácie základných prehľadových máp, štatistické výstupy v tabuľkovej forme so stavom dát cestnej siete k 1.1.2024. Pre lepšiu orientáciu uverejňujeme zoznam aktualizovaných dokumentov aj s odkazmi na ich umiestnenie.

Viac… 

Aktualizácia údajov CTEPK - 2024

Aktualizácia údajov CTEPK - 2024

11.03.2024

Dňa 08.03.2024 na Portáli IS MCS bola zverejnená aktualizácia údajov centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií so stavom údajov k 1.1.2024. Tieto údaje reprezentujú stav údajov cestnej siete SR za rok 2023; k tomuto stavu budú následne spracované datasety, štatistické výstupy a mapové dokumenty, ktoré budú postupne zverejňované na webovej stránke odboru cestnej databanky.

Workshop pre správcov -2024

Workshop pre správcov -2024

13.02.2024

Úsek technického rozvoja, ako vykonávateľ centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií SR, systému hospodárenia s vozovkami a mostami organizuje aj tento rok pracovné stretnutie / workshop pre správcov pozemných komunikácií - v týždni od 18.3.2024 do 22.3.2024.

Viac…(aktualizované 26.2.2024)

Odkazy

  • Užitočné odkazy
  • Autorské práva
  • Mapa stránky
  • Technická podpora
  • Vyhlásenie o prístupnosti