GDF (Geographic Data Files) je medzinárodný štandard (STN EN ISO 20524-1, STN EN ISO 20524-2), ktorý definuje spôsoby modelovania cestnej siete. Základným konceptom je organizácia geograficky lokalizovateľných objektov- prvkov -do homogénnych skupín- tried prvkov. V zmysle štandardu GDF sa model cestnej siete rozdeľuje na 1. úroveň, 2. úroveň a úroveň 2A.
Referenčná sieť 1. úrovne (RSL1) je tvorená úsekmi 1. úrovne, ktoré sa stretávajú v uzloch 1. úrovne. Línie úsekov modelujú jazdné pásy danej cesty, pričom reprezentujú os jazdného pásu. Úseky na seba spojito nadväzujú.
Referenčná sieť 2. úrovne a Referenčná sieť 2A úrovne (RSL2, resp. RSL2A) predstavujú zjednodušený pohľad na cestnú sieť.
Primárnym pravidlom tvorenia Referenčnej siete 2 a 2A úrovne je podľa GDF štandardu funkcionalita. Križovanie (crossing) je jednou funkčnou jednotkou a reprezentuje sa ako križovatka (intersection na úrovni 2, interchange na úrovni 2A). Spojenie medzi dvoma susednými križovatkami je potom rovnako jednou funkčnou jednotkou a definuje sa ako cesta. Veľkosť funkčnej jednotky je menej podstatná. Aj križovanie dvoch diaľnic, ktoré môže dosiahnuť niekoľko km2 môžeme považovať za jednu križovatku. [GDF5.0 (ISO 14825:2011)].
Detailná klasifikácia jednotlivých prípadov a pravidlá pre ich riešenie sú uvedené v štandarde GDF. Je však nutné povedať, že tieto pravidlá umožňujú istú voľnosť pri modelovaní – určovaní, čo je funkčná jednotka.
Aj pri používaní týchto pravidiel je vždy nutné mať na zreteli výslednú funkcionalitu. Preto prípady komplikovaných kruhových objazdov (kruhový objazd s bypassom, alebo kruhový objazd s nájazdovými ostrovčekmi) nie je modelovaný jedným uzlom. Taktiež smerové rozdelenie, ak nie je oddelené ostrovčekom, ale napr. blokom budov, nie je zlučované.
Úroveň 2A je ešte väčším zjednodušením referenčnej siete, kde každá križovatka je reprezentovaná vždy práve jedným bodom.
Aktualizované: 11.1.2018
Publikované: 11.12.2016