Legislatíva
O usporiadaní cestnej siete rozhoduje Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky (MD SR), ako ústredný orgán štátnej správy pre pozemné komunikácie, v zmysle zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov (cestný zákon), kde má túto kompetenciu uvedenú v § 3 ods. 3 písm. d).
Cestný zákon v § 4c Cestná sieť a jej usporiadanie uvádza:
(1) Cestnú sieť tvoria diaľnice a cesty.
(2) Účelné usporiadanie cestnej siete zabezpečuje ministerstvo
a) zaradením novovybudovaných diaľnic, ciest, jestvujúcich miestnych ciest alebo účelových ciest do cestnej siete, a to po zmene ich dopravného charakteru,
b) pretriedením diaľnic a ciest v závislosti od ich dopravného významu, určenia a technického vybavenia,
c) prečíslovaním diaľnic a ciest,
d) prestaničením diaľnic a ciest vrátane zmeny ich orientácie alebo
e) vyradením diaľnic a ciest z cestnej siete.
(3) Cesty, ktoré nie sú potrebné na účelné usporiadanie cestnej siete, môžu sa z tejto siete vyradiť a zaradiť do siete miestnych ciest alebo preradiť medzi účelové cesty alebo zrušiť.
(4) Ak usporiadanie cestnej siete vyžaduje zmenu vlastníckych vzťahov k pozemnej komunikácii vrátane dotknutého pozemku vo vlastníctve terajšieho vlastníka pozemnej komunikácie (ďalej len „dotknutý pozemok“), ministerstvo vydá rozhodnutie o usporiadaní cestnej siete podľa § 3 ods. 3 písm. d) len na základe zmluvy o budúcej zmluve o prevode vlastníckeho práva k dotknutej pozemnej komunikácii vrátane dotknutého pozemku uzatvorenej medzi terajším vlastníkom a budúcim vlastníkom. Bez rozhodnutia o usporiadaní cestnej siete podľa § 3 ods. 3 písm. d) nie je možné uzavrieť zmluvu o prevode vlastníckeho práva k dotknutej pozemnej komunikácii vrátane dotknutého pozemku na základe zmluvy o budúcej zmluve. Do ukončenia prevodu vlastníckeho práva k dotknutej pozemnej komunikácii vrátane dotknutého pozemku vykonáva všetky práva a povinnosti k tejto pozemnej komunikácii jej terajší správca alebo vlastník; v tomto prípade sa § 3d nepoužije.
(5) Ak ministerstvo vydá rozhodnutie o usporiadaní cestnej siete podľa § 3 ods. 3 písm. d), prevod vlastníckeho práva k pozemnej komunikácii a dotknutému pozemku vo vlastníctve štátu na obce alebo na samosprávne kraje sa môže vykonať bezodplatne; na prevod vlastníckeho práva k pozemnej komunikácii a dotknutému pozemku vo vlastníctve štátu je potrebný súhlas ministerstva. Na základe rozhodnutia ministerstva o usporiadaní cestnej siete podľa § 3 ods. 3 písm. d) môže obec alebo samosprávny kraj ako terajší vlastník previesť bezodplatne pozemnú komunikáciu a dotknutý pozemok so súhlasom zastupiteľstva obce alebo samosprávneho kraja na budúceho vlastníka.
(6) Správca dotknutého pozemku vo vlastníctve štátu môže so súhlasom ministerstva uzavrieť zámennú zmluvu ktorou vymení dotknutý pozemok s obcou alebo samosprávnym krajom za pozemok pod pozemnou komunikáciou vo vlastníctve štátu, ktorý je majetkom obce alebo samosprávneho kraja, bez nároku na vydanie rozdielu medzi hodnotami zamieňaných nehnuteľností. Ak takýto pozemok obec alebo samosprávny kraj nemá, so súhlasom ministerstva môže byť dotknutý pozemok vo vlastníctve štátu prevedený bezodplatne na obec alebo samosprávny kraj.
(7) Na platnosť zámennej zmluvy alebo zmluvy o prevode majetku štátu podľa odsekov 5 a 6 sa nevyžaduje súhlas podľa osobitného predpisu.
(8) Dotknutý pozemok vo vlastníctve obce alebo samosprávneho kraja môže terajší vlastník so súhlasom zastupiteľstva obce alebo samosprávneho kraja previesť na budúceho vlastníka bezodplatne alebo výmenou pozemku bez nároku na vydanie rozdielu medzi hodnotami zamieňaných nehnuteľností.
Technické rezortné podmienky – TP 078 Usporadúvanie cestnej siete
Z vyššie uvedeného vyplýva, že usporiadanie cestnej siete (UCS) sa dosahuje procesom, ktorý je bližšie popísaný v technických rezortných podmienkach TP 078 Usporadúvanie cestnej siete vydaných MD SR s účinnosťou od 20.12.2013.
Pri použití postupov uvedených v TP 078 upozorňujeme na skutočnosť, že kompetencie uvedené pre pracovisko koncepcie a dopravno-územného rozvoja sú presunuté priamo na MD SR, sekciu cestnej dopravy a pozemných komunikácií, odbor cestnej infraštruktúry.
V zmysle TP 078 čl. 6.1; čl. 6.2; čl. 8.1 ods. e) a čl. 8.2 ods. e) sú k návrhu na usporiadanie cestnej siete (UCS) potrebné stanoviská pracoviska koncepcie a dopravno-územného rozvoja a pracoviska centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií (CTEPK).
Z vyššie uvedeného vyplýva, že v procese posudzovania podávaného návrhu UCS je potrebné požiadať o stanovisko Odbor cestnej infraštruktúry, MD SR. Odbor cestnej databanky, SSC, ako pracovisko CTEPK, naďalej vydáva stanovisko k lokalizačným a dĺžkovým hodnotám usporadúvaných úsekov podávaného návrhu. Pri návrhoch podávaných v zmysle TP 078 čl. 6.1 a čl. 6.2 sa pracovisko CTEPK vyjadruje iba v prípade predchádzajúceho kladného stanoviska MD SR.
Centrálna technická evidencia pozemných komunikácií - evidencia zmeny vlastníka/správcu v procese usporiadania cestnej siete
Aktualizácia údajov vlastník/správca sa v Centrálnej technickej evidencii pozemných komunikácií (CTEPK) uskutočňuje na základe platnej zmluvy o prevode vlastníckeho práva k príslušnej pozemnej komunikácii. Do ukončenia prevodu vlastníckeho práva a doručenia vyššie uvedenej zmluvy na odbor cestnej databanky, ostávajú v platnosti všetky práva a povinnosti doterajších vlastníkov, tak, ako je uvedené vo vydanom a právoplatnom rozhodnutí MD SR. V praxi to znamená, že evidenčné údaje číslo cesty/trieda cesty, resp. ich zmeny sú zapracované v CTEPK po nadobudnutí právoplatnosti vydaného rozhodnutia o UCS, zatiaľ čo evidenčné údaje vlastník/správca sa aktualizujú až po ukončení prevodu vlastníckeho práva.
Publikované: 6.3.2024