Na meranie a hodnotenie nerovnosti vozoviek v centrálnej technickej evidencii pozemných komunikácií sa používa meracie zariadenie Profilograph GE firmy Greenwood Engineering A/S z Dánska, vrátane príslušenstva a firemného softvéru na vyhodnotenie dát.
Toto zariadenie na základe snímania pozdĺžnych a priečnych profilov laserovými snímačmi v kombinácii s pokročilými technikami pre zber a analýzu dát poskytuje podrobné informácie o stave povrchu vozovky z hļadiska jej rovnosti. Pre všetky súčasti zariadenia výrobca garantuje triedu presnosti 1.
Základné časti:
- vozidlo: VW Multivan
- merací nosník obsahujúci:
- 16 laserových senzorov
- 3 akcelerometre
- 2 gyroskopy + riadiaca jednotka
- odometer/ merač dĺžok v ľavom prednom kolese
- operačná jednotka (na kontrolu systému a okamžitú prezentáciu dát)
- software na kalibráciu zariadenia a analýzu nameraných údajov
- GPS
Parametre merania:
- šírka meraného priečneho profilu vozovky: 2,70 m pri šírke meracieho nosníka 2,5 m
- rýchlosť počas merania: 20-110 km/h, (optimálna 60 - 80 km/h)
- frekvencia čítania a ukladania údajov: 144 vzoriek/100 mm pri 80 km/h a frekvencii snímania 32 kHz
- presnosť merania hĺbky vyjazdených koľají: 0,05 – 1 mm
Získané charakteristiky vozovky:
- pozdĺžny profil
- pozdĺžna nerovnosť (v jednotkách IRI, APL, PSI)
- priečny profil
- hĺbka vyjazdených koľají
- makrotextúra vozovky (priemerná hĺbka profilu)
- priečny sklon vozovky
- priestorový profil vozovky
- horizontálne a vertikálne zakrivenie cesty
- zemepisná poloha bodov trasy
UKÁŽKA MERANIA NA VIDEOZÁZNAME
TP 056 – Meranie a hodnotenie nerovnosti vozoviek pomocou zariadenia Profilograph GE [PDF, 1,28 MB] (pôvodne TP 04/2012, účinnosť od 15.10.2012 ) stanovuje postup merania a hodnotenia pozdĺžnej nerovnosti prostredníctvom Medzinárodného indexu nerovnosti – International Roughness Index (IRI) a priečnej nerovnosti asfaltových vozoviek prostredníctvom hĺbky vyjazdených koļaji.
Zoznam Technických predpisov rezortu
Aktualizované: 27.1.2022
Publikované: 1.12.2010