Funkčná trieda úseku cesty určuje jeho dopravný význam a vyplýva z toho, aké sídla spája.
Funkčná trieda teda vyjadruje spojovaciu funkciu daného úseku. Pre potreby navrhovania a organizácie cestnej siete sa sídelné útvary ako ciele dopravy rozdeľujú do 5+1 základných úrovní centrálnych sídiel nasledovne:
- Sídelné útvary bez centrálnej úrovne (SÚ) – sídla, ktoré neposkytujú žiadne alebo poskytujú len minimálne služby svojmu okoliu. Majú lokálny význam a dopravno-gravitačný rádius nula až niekoľko kilometrov.
- Malé centrá (MC) – sídla poskytujúce blízkemu okoliu vybrané najzákladnejšie služby; v zásade ide o menej rozvinuté podcentrá. Majú okresný význam a dopravno-gravitačný rádius do 10 až 20 kilometrov.
- Podcentrá (PC) – sídla so základnou obslužnou, administratívnou, turistickou alebo rezidenčnou funkciou. Majú regionálny alebo okresný význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo desiatky kilometrov.
- Stredné centrá (SC) – sídla s významnou obslužnou, administratívnou, turistickou alebo rezidenčnou funkciou. Majú národný alebo nadregionálny význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo do 100 kilometrov.
- Nadcentrá (NC) – sídla so zvlášť významnou obslužnou, administratívnou, turistickou alebo rezidenčnou funkciou. Majú nadnárodný alebo národný význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo stovky kilometrov.
- Metropolitné oblasti (MO) – rozsiahle súmestia alebo veľké aglomerácie skladajúce sa typicky z viacerých nadcentier a stredných centier. Majú kontinentálny význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo viac ako 1 000 kilometrov.
Jednotlivé úseky často slúžia na spojenie viacerých párov sídiel – v tom prípade sa úseku pridelí najvyššia zo zistených funkčných tried.
Funkčná trieda sa určuje pre každý medzikrižovatkový úsek, t.j. pre úsek vymedzený vždy dvojicou susedných križovatiek, resp. hraničným priechodom alebo iným koncom cesty a najbližšou križovatkou.
Celkom sa definuje 6 funkčných tried podľa nasledujúcej tabuľky.
Funkčná trieda |
Dopravný význam |
Spojovacia funkcia |
|
|
|
Vertikálna |
Horizontálna |
0 |
kontinentálny |
– |
MO – MO |
I |
diaľkový |
NC – MO |
NC – NC |
II |
nadregionálny |
SC – NC |
SC – SC |
III |
regionálny |
ZC – SC |
ZC – ZC |
IV |
okresný |
SÚ – ZC |
SÚ – SÚ |
V |
miestny |
Nehnuteľnosť – SÚ |
Nehnuteľnosť – Neh. |
Spojovacia funkcia jednej funkčnej triedy je horizontálna a vertikálna:
- horizontálna spojovacia funkcia znamená spojenie sídiel rovnakej úrovne,
- vertikálna spojovacia funkcia znamená spojenie medzi sídlom určitej úrovne so sídlom vyššej úrovne, resp. pripojenie sídla určitej úrovne k sieti ciest vyššej funkčnej triedy.
Pri určovaní vertikálnej spojovacej funkcie vystupujú centrá vyšších úrovní, resp. ich vnútorné časti, zároveň ako centrá ľubovoľnej z nižších úrovní. Označenie ZC – SC pre funkčnú triedu III znamená teda nielen spojenie medzi základným centrom a stredným centrom, ale tiež spojenie medzi základným centrom a nadcentrom, ako aj medzi základným centrom a metropolitnou oblasťou.
Pre cesty jednotlivých funkčných tried a z nich vyplývajúcich dopravných významov potom platí:
- cesty kontinentálneho dopravného významu (funkčná trieda 0) spájajú metropolitné oblasti,
- cesty diaľkového dopravného významu (funkčná trieda I) navzájom spájajú nadcentrá a pripájajú ich k sieti ciest kontinentálneho dopravného významu,
- cesty nadregionálneho dopravného významu (funkčná trieda II) navzájom spájajú stredné centrá a pripájajú ich k sieti ciest kontinentálneho a diaľkového významu,
- cesty regionálneho dopravného významu (funkčná trieda III) navzájom spájajú základné centrá (t.j. podcentrá a malé centrá) a pripájajú ich k sieti ciest vyšších významov,
- cesty okresného dopravného významu (funkčná trieda IV) navzájom spájajú sídla bez centrálnej úrovne a pripájajú ich k sieti ciest vyšších dopravných významov,
- cesty miestneho dopravného významu (funkčná trieda V) navzájom spájajú nehnuteľnosti vnútri sídla resp. sídelného útvaru a pripájajú ich k sieti ciest vyšších dopravných významov.
Aktualizované: 12.11.2018
Publikované: 8.10.2018