Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Funkčná klasifikácia

Funkčná trieda úseku cesty určuje jeho dopravný význam a vyplýva z toho, aké sídla spája.

Funkčná trieda teda vyjadruje spojovaciu funkciu daného úseku. Pre potreby navrhovania a organizácie cestnej siete sa sídelné útvary ako ciele dopravy rozdeľujú do 5+1 základných úrovní centrálnych sídiel nasledovne:

  • Sídelné útvary bez centrálnej úrovne (SÚ) – sídla, ktoré neposkytujú žiadne alebo poskytujú len minimálne služby svojmu okoliu. Majú lokálny význam a dopravno-gravitačný rádius nula až niekoľko kilometrov.
  • Malé centrá (MC) – sídla poskytujúce blízkemu okoliu vybrané najzákladnejšie služby; v zásade ide o menej rozvinuté podcentrá. Majú okresný význam a dopravno-gravitačný rádius do 10 až 20 kilometrov.
  • Podcentrá (PC) – sídla so základnou obslužnou, administratívnou, turistickou alebo rezidenčnou funkciou. Majú regionálny alebo okresný význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo desiatky kilometrov.
  • Stredné centrá (SC) – sídla s významnou obslužnou, administratívnou, turistickou alebo rezidenčnou funkciou. Majú národný alebo nadregionálny význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo do 100 kilometrov.
  • Nadcentrá (NC) – sídla so zvlášť významnou obslužnou, administratívnou, turistickou alebo rezidenčnou funkciou. Majú nadnárodný alebo národný význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo stovky kilometrov.
  • Metropolitné oblasti (MO) – rozsiahle súmestia alebo veľké aglomerácie skladajúce sa typicky z viacerých nadcentier a stredných centier. Majú kontinentálny význam a dopravno-gravitačný rádius rádovo viac ako 1 000 kilometrov.

Jednotlivé úseky často slúžia na spojenie viacerých párov sídiel – v tom prípade sa úseku pridelí najvyššia zo zistených funkčných tried.

Funkčná trieda sa určuje pre každý medzikrižovatkový úsek, t.j. pre úsek vymedzený vždy dvojicou susedných križovatiek, resp. hraničným priechodom alebo iným koncom cesty a najbližšou križovatkou.

Celkom sa definuje 6 funkčných tried podľa nasledujúcej tabuľky.

 Funkčná trieda  Dopravný význam  Spojovacia funkcia  
     Vertikálna  Horizontálna
 0  kontinentálny  –  MO – MO
 I  diaľkový  NC – MO  NC – NC
 II  nadregionálny  SC – NC  SC – SC
 III  regionálny  ZC – SC  ZC – ZC
 IV  okresný  SÚ – ZC  SÚ – SÚ
 V  miestny  Nehnuteľnosť – SÚ  Nehnuteľnosť  – Neh.

Spojovacia funkcia jednej funkčnej triedy je horizontálna a vertikálna:

  • horizontálna spojovacia funkcia znamená spojenie sídiel rovnakej úrovne,
  • vertikálna spojovacia funkcia znamená spojenie medzi sídlom určitej úrovne so sídlom vyššej úrovne, resp. pripojenie sídla určitej úrovne k sieti ciest vyššej funkčnej triedy.

Pri určovaní vertikálnej spojovacej funkcie vystupujú centrá vyšších úrovní, resp. ich vnútorné časti, zároveň ako centrá ľubovoľnej z nižších úrovní. Označenie ZC – SC pre funkčnú triedu III znamená teda nielen spojenie medzi základným centrom a stredným centrom, ale tiež spojenie medzi základným centrom a nadcentrom, ako aj medzi základným centrom a metropolitnou oblasťou.

Pre cesty jednotlivých funkčných tried a z nich vyplývajúcich dopravných významov potom platí:

  • cesty kontinentálneho dopravného významu (funkčná trieda 0) spájajú metropolitné oblasti,
  • cesty diaľkového dopravného významu (funkčná trieda I) navzájom spájajú nadcentrá a pripájajú ich k sieti ciest kontinentálneho dopravného významu,
  • cesty nadregionálneho dopravného významu (funkčná trieda II) navzájom spájajú stredné centrá a pripájajú ich k sieti ciest kontinentálneho a diaľkového významu,
  • cesty regionálneho dopravného významu (funkčná trieda III) navzájom spájajú základné centrá (t.j. podcentrá a malé centrá) a pripájajú ich k sieti ciest vyšších významov,
  • cesty okresného dopravného významu (funkčná trieda IV) navzájom spájajú sídla bez centrálnej úrovne a pripájajú ich k sieti ciest vyšších dopravných významov,
  • cesty miestneho dopravného významu (funkčná trieda V) navzájom spájajú nehnuteľnosti vnútri sídla resp. sídelného útvaru a pripájajú ich k sieti ciest vyšších dopravných významov.


Aktualizované: 12.11.2018

Publikované: 8.10.2018


<december 2023>
poutstštpisone
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

Aktuálne

Aktualizácia hodnôt dĺžok úsekov RS

Aktualizácia hodnôt dĺžok úsekov RS

28.11.2023

Od septembra 2023 prebieha úprava hodnôt evidenčných dĺžok úsekov referenčnej siete (RS) evidovaných v centrálnej technickej evidencii pozemných komunikácií (CTEPK). Úpravy sú vykonávané postupne, s predpokladaným ukončením v mesiaci marec 2024. Viac…

Stav aktualizácie 2023

Stav aktualizácie 2023

26.07.2023

 V mesiacoch marec-júl 2023 boli vykonané aktualizácie základných prehľadových máp, štatistické výstupy v tabuľkovej forme so stavom dát cestnej siete k 1.1.2023. Pre lepšiu orientáciu uverejňujeme zoznam aktualizovaných dokumentov aj s odkazmi na ich umiestnenie.

Viac…

Workshop pre správcov - 2023

Workshop pre správcov - 2023

19.04.2023

Úsek technického rozvoja, ako vykonávateľ centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií SR, systému hospodárenia s vozovkami a mostami organizuje aj tento rok pracovné stretnutie / workshop pre správcov pozemných komunikácií - v týždni od 29.5.2023 do 1.6.2023 Viac…

Odkazy

  • Užitočné odkazy
  • Autorské práva
  • Mapa stránky
  • Technická podpora
  • Vyhlásenie o prístupnosti