Prejsť na navigáciu

Stavebná kategória

Stavebná kategória vyjadruje spôsob stavebno-technického vyhotovenia úsekov danej cesty a jeho vzťah k okolitému územiu. Stavebná kategória je jedným z dvoch základných kritérií pre kategorizáciu ciest.

Definujú sa nasledujúce stavebné kategórie:

  • diaľnica (DC) – cesta osobitného stavebno-konštrukčného vyhotovenia vyhradená výlučne na premávku motorových vozidiel, určená na rýchlu dopravu na veľké vzdialenosti alebo v priestore metropolitných oblastí a veľkých nadcentier (tzv. mestská diaľnica),
  • krajinská cesta (KC) – cesta mimo zastavaného územia, ktorá nie je diaľnicou,
  • miestna cesta – cesta v zastavanom území, ktorá nie je diaľnicou; ďalej sa delí na:
  • spojovacia miestna cesta (SM) – s výlučne spojovacou funkciou,
  • hlavná miestna cesta (HM) – so zmiešanou funkciou, kde prevažuje spojovacia funkcia,
  • prístupová miestna cesta (PM) – so zmiešanou funkciou, kde prevažuje obslužná funkcia,
  • obslužná miestna cesta (OM) – s výlučne obslužnou funkciou.

Nasledujúca tabuľka určuje všeobecné vlastnosti jednotlivých kategorizačných skupín.

 Vlastnosť  DC  KC  SM  HM  PM  OM
Funkcia  spojovacia      prevažne spojovacia prevažne obslužná  obslužná
Druh spojenia  medzi sídlami    medzi sídlami a vnútri sídla    vnútri sídla  
Územie nezastavané alebo zastavané nezastavané
zastavané a blízke okolie  zastavané    
Priama zástavba  neobstavané cesty      obstavané cesty    
Obmedzený prístup  áno  možný    nie    
Obmedzené pripojenie  áno spravidla áno    spravidla nie
 nie  
Najvyššia dovolená rýchlosť (km/h)  100 – 130 do 90, pri obmedzenom prístupe viac
 50 -70
 50  40 – 50

30 – 40

(zóna)

Miestne cesty

Miestna cesta je v princípe ľubovoľná cesta okrem diaľnice, vedúca zastavaným územím, resp. územím určenom na zastavanie. Miestne cesty majú vždy neobmedzený prístup.

Podľa vzťahu k zastavanému územiu a svojho určenia sa miestne cesty rozdeľujú na spojovacie, hlavné, prístupové a obslužné.

Spojovacie miestne cesty

Spojovacia miestna cesta je miestna cesta s výlučne spojovacou funkciou, spravidla neobstavaná. Prípadná dopravná obsluha okolitého územia sa zabezpečuje prostredníctvom iných ciest resp. prostredníctvom osobitných, na to určených dopravných plôch. V blízkom okolí zastavaného územia tvoria SM prechod medzi obstavanými hlavnými miestnymi cestami a krajinskou cestou.

Križovania s cestami nižšej kategorizačnej skupiny sa realizujú spravidla prostredníctvom riadených úrovňových križovatiek alebo okružných križovatiek, výnimočne prostredníctvom MÚK. Križovania s inými cestami kategorizačnej skupiny SM sa realizujú prostredníctvom riadených úrovňových križovatiek alebo MÚK.

Najvyššia dovolená rýchlosť je obmedzená na 70 km/h (v blízkom okolí zastaveného územia) až 50 km/h (v zastavanom území). Spravidla plnia úlohu časti prieťahu alebo privádzača. V zmysle STN sem spadajú MR okrem mestských diaľnic a čiastočne MZ funkčnej triedy B1.

Hlavné miestne cesty

Hlavná miestna cesta je miestna cesta so zmiešanou spojovacou aj obslužnou funkciou, pričom prevažujúcou funkciou je spojovacia.

Križovania s cestami nižšej kategorizačnej skupiny sa realizujú prostredníctvom riadených alebo neriadených križovatiek alebo okružných križovatiek; križovania s inými cestami kategorizačnej skupiny HM sa realizujú prostredníctvom riadených úrovňových križovatiek alebo okružných križovatiek, výnimočne prostredníctvom neriadených úrovňových križovatiek.

Najvyššia dovolená rýchlosť je spravidla 50 km/h. Hlavné miestne cesty môžu plniť úlohu prieťahu. V zmysle STN sem spadajú MZ funkčných tried B1 a B2, výnimočne tiež MR funkčnej triedy A3.

Prístupové miestne cesty

Prístupová miestna cesta je miestna cesta so zmiešanou spojovacou aj obslužnou funkciou, pričom prevažujúca funkcia je obslužná.

Križovania s cestami nižšej kategorizačnej skupiny sa realizujú prostredníctvom neriadených úrovňových križovatiek, výnimočne prostredníctvom malých okružných križovatiek; križovania s inými cestami kategorizačnej skupiny PM sa realizujú prostredníctvom neriadených úrovňových križovatiek a (spravidla malých) okružných križovatiek, výnimočne prostredníctvom riadených úrovňových križovatiek.

Najvyššia dovolená rýchlosť je obmedzená na 50 km/h až 40 km/h. Nemajú plniť úlohu prejazdného úseku obce, s výnimkou lokálnych ciest. V zmysle STN sem spadajú MZ funkčnej triedy B3, čiastočne B2 a MO funkčnej triedy C1, čiastočne C2.

Obslužné miestne cesty

Obslužná miestna cesta je miestna cesta s výlučne obslužnou funkciou.

Križovania s inými cestami kategorizačnej skupiny OM sa realizujú prostredníctvom neriadených úrovňových križovatiek, výnimočne prostredníctvom malých okružných križovatiek.

Najvyššia dovolená rýchlosť je obmedzená na 30 km/h, prípadne 40 km/h, spravidla formou zónovej značky. V zmysle STN sem spadajú MN všetkých funkčných tried a MO funkčných tried C2 a C3, čiastočne C1.


Aktualizované: 12.11.2018

Publikované: 8.10.2018


<január 2019>
poutstštpisone
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

Aktuálne

PF 2019

PF 2019

21.12.2018

Cestná databanka ďakuje všetkým svojim priaznivcom za úspešnú a podnetnú spoluprácu v uplynulom roku a do nového roka 2019 praje šťastie, zdravie a mnoho úspechov!

Viac…

Uzlové body - spresnenie polohy

Uzlové body - spresnenie polohy

14.12.2018

K 01.12.2018 sme v rámci aktualizácie referenčnej siete cestných komunikácii vykonali spresnenie polohy uzlových bodov tvoriacich hranicu administratívneho členenia SR na úrovni okresu, resp. kraja na celom území SR.

Viac…

Lokalizačné tabuľky TMC v4.0

Lokalizačné tabuľky TMC v4.0

27.10.2018

Dňa 24.9.2018 boli organizáciou Traveller Information Services Association (TISA) certifikované lokalizačné kódy tabuliek TMC Slovenskej republiky, číslo 51, verzia 4.0 (ďalej len „LT SK v4.0“).

Viac…

Odkazy

  • Užitočné odkazy
  • Autorské práva
  • Mapa stránky
  • Technická podpora
  • Vyhlásenie o prístupnosti