Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Kategória cesty

Udáva označenie pre súhrn technických parametrov určitej diaľnice, cesty (D,C) s rovnakým označením, priečnym usporiadaním a s rovnakou návrhovou rýchlosťou.

Kategóriu D, C podľa STN 73 6101:2008 charakterizuje zlomok obsahujúci

  • v čitateli príslušné písmeno (C, R alebo D) a šírku PK  v metroch,
  • v menovateli návrhovú rýchlosť v km/h.

Písmeno sa určí podľa triedy CK nasledovne:

  • diaľnica, privádzač diaľnice – D,
  • rýchlostná cesta, privádzač rýchlostnej cesty – R,
  • ostatné PK – C.

Základné kategórie smerovo rozdelených diaľnic a ciest uvedené v norme sa môžu v prípade potreby rozšíriť o ďalšie jazdné pruhy, čím môžu vznikať ďalšie tzv. odvodené kategórie ako C 29,5/80, D alebo R 34/100 a pod.

Ak sa základná kategória rozšíri zväčšením počtu jazdných pruhov, prípadne o prídavný jazdný pruh pre pomalé vozidlá alebo zaraďovacie, odbočovacie alebo pripájacie pruhy, nepovažuje sa za odvodenú kategóriu, ani sa nevyjadruje individuálnym označením.

V rámci plánovania výstavby PK sa prihliada na požiadavku plynulosti jazdy v ucelených ťahoch, bez väčších a náhlych zmien priestorového usporiadania, ovplyvňujúcich jazdnú rýchlosť. Preto sa z hľadiska homogenity ucelených úsekov PK môže meniť kategória len v najnutnejších prípadoch, napr. v blízkosti miest, priemyselných centier, v horských oblastiach a pod. Zmena kategórie sa vyrieši spravidla v oblasti križovatky.

 

O kategórii cesty sa evidujú nasledovné údaje:

úsek  – ID úseku referenčnej siete, na ktorom sa udalosť nachádza

staničenie začiatku – staničenie začiatku udalosti na úseku

staničenie konca – staničenie konca udalosti na úseku

písmeno – odhadovaná základna kategória  D, C STN 73 6101:2008)

šírka  – odhadovaná základna šírka D, C ( STN 73 6101:2008)

návrhová rýchlosť – Určenie odhadovanej návrhovej rýchlosti, ( STN 73 6101:2008)

minimálna šírka jazdného pruhu

minimálna šírka spevnenej krajnice v danej lokalite

minimálna šírka deliaceho pásu v danej lokalite

maximálna hodnota sklonu v danej lokalite

spojitá časť –  číslo ucelenej časti úsekov v rámci cesty, pre ktorú bola určená kategória

 

Kategória cesty sa odvádza zo zameraných údajov nasledovným spôsobom:

1) Určenie ucelenej časti cesty

Pre danú cestu sa ucelená časť cesty stanoví tak, že sa vezmú medzikrižovatkové úseky cesty usporiadané podľa zoradenia úsekov a rozdelia sa ak:

  • sa medzi nimi nachádza oblasť križovatky,
  • dochádza k smerovému deleniu cesty.

 Kategória PK - Určenie ucelenej časti cesty

2) Vymedzenie oblasti na analýzu šírkových parametrov ucelenej časti cesty

Z dôvodu, že na určitých oblastiach úsekov dochádza k zmenám šírok jazdných pruhov / krajníc atď, sa tieto oblasti v nasledovnej analýze ignorujú. Tieto oblasti sú vymedzené nasledovne:

  • časti úsekov nachádzajúcich sa v oblasti križovatky,

Oblasť križovatky vymedzuje územie na úsekoch RS na ktorých sa nachádzajú križovatky. Oblasť križovatky zahŕňa:

  • úseky typu vetva, lúč alebo privádzač (ak má daný úsek nenulovú evidenčnú dĺžku),
  • časti medzikrižovatkových úsekov od hranice križovatky po uzol križovatky.

  • časti úsekov, kde dochádza k variácii šírky (sú pokryté v rámci NTP_VariaciaSirky),
  • časti úsekov, kde sa nachádzajú prídavné jazdné pruhy (sú pokryté v rámci NTP_JazdnyPruh s príslušným príznakom prídavného pruhu),
  • časti úsekov nachádzajúcich sa v obci (sú pokryté v rámci ONTP_PlatnostObce) - tento bod neplatí pre úseky diaľnic.

 Kategória PK - Vymedzenie oblasti na analýzu šírkových parametrov ucelenej časti cesty

3) Analýza šírkových parametrov ucelenej časti cesty

Na vymedzenom intervale ucelenej časti cesty sa identifikujú nasledovné šírkové parametre:

  • minimálna šírka jazdného pruhu - najmenšia hodnota šírky jazdného pásu na danom intervale, v prípade ak sa na úseku nachádza viac ako jeden jazdný pruh, tak sa jedná o priemernú hodnotu šírky, prídavné jazdné pruhy sa ignorujú (NTP_JazdnyPruh),
  • minimálna šírka spevnenej krajnice - najmenšia hodnota šírky spevnenej krajnice na danom intervale, pre obojsmernú cestu sa jedná o priemer hodnôt krajníc na oboch stranách, pre jednosmernú cestu sa jedná o hodnotu šírky krajnice vpravo (NTP_KrajnicaSpevnena),
  • minimálna šírka deliaceho pásu - najmenšia hodnota šírky deliaceho pásu (NTP_ DeleniePozemnej Komunikacie),
  • maximálny sklon - najväčšia absolútna hodnota sklonu výškového vedenia ( ONTP_VyskoveVedenie)

4)  Stanovenie kategórie cesty

Na základe určených hodnôt šírkových parametrov, triedy cesty a smerového delenia sa určí výsledná šírka a písmeno kategórie cesty a následne sa podľa výslednej šírky, písmena a sklonu odvodí návrhová rýchlosť 

5) Zápis výsledku

Výsledná hodnota kategórie cesty za zastaničí po celej dĺžke analyzovaných úsekov v rámci ucelenej časti cesty bez ohľadu na to, že sa niektoré jej časti nebrali do úvahy pri stanovení hodnôt šírkových parametrov.

 

Aktualizované: 25.06.2025

Publikované: 6.9.2017


<júl 2025>
poutstštpisone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

Aktuálne

Stav aktualizácie 2025

Stav aktualizácie 2025

30.06.2025

V mesiacoch marec – jún 2025 boli vykonané aktualizácie základných prehľadových máp, štatistické výstupy v tabuľkovej forme so stavom dát cestnej siete k 1.1.2025. Pre lepšiu orientáciu uverejňujeme zoznam aktualizovaných dokumentov aj s odkazmi na ich umiestnenie.

Viac… 

Aktualizácia údajov CTEPK - 2025

Aktualizácia údajov CTEPK - 2025

02.05.2025

Dňa 28.03.2025 na Portáli IS MCS bola zverejnená aktualizácia údajov centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií so stavom údajov k 1.1.2025. Tieto údaje reprezentujú stav údajov cestnej siete SR za rok 2024; k tomuto stavu budú následne spracované datasety, štatistické výstupy a mapové dokumenty, ktoré budú postupne zverejňované na webovej stránke odboru cestnej databanky.

Stav aktualizácie 2024

Stav aktualizácie 2024

23.07.2024

V mesiacoch marec – júl 2024 boli vykonané aktualizácie základných prehľadových máp, štatistické výstupy v tabuľkovej forme so stavom dát cestnej siete k 1.1.2024. Pre lepšiu orientáciu uverejňujeme zoznam aktualizovaných dokumentov aj s odkazmi na ich umiestnenie.

Viac… 

Odkazy

  • Užitočné odkazy
  • Autorské práva
  • Mapa stránky
  • Technická podpora
  • Vyhlásenie o prístupnosti