Udáva označenie pre súhrn technických parametrov určitej diaľnice, cesty (D,C) s rovnakým označením, priečnym usporiadaním a s rovnakou návrhovou rýchlosťou.
Kategóriu D, C podľa STN 73 6101:2008 charakterizuje zlomok obsahujúci
- v čitateli príslušné písmeno (C, R alebo D) a šírku PK v metroch,
- v menovateli návrhovú rýchlosť v km/h.
Písmeno sa určí podľa triedy CK nasledovne:
- diaľnica, privádzač diaľnice – D,
- rýchlostná cesta, privádzač rýchlostnej cesty – R,
- ostatné PK – C.
Základné kategórie smerovo rozdelených diaľnic a ciest uvedené v norme sa môžu v prípade potreby rozšíriť o ďalšie jazdné pruhy, čím môžu vznikať ďalšie tzv. odvodené kategórie ako C 29,5/80, D alebo R 34/100 a pod.
Ak sa základná kategória rozšíri zväčšením počtu jazdných pruhov, prípadne o prídavný jazdný pruh pre pomalé vozidlá alebo zaraďovacie, odbočovacie alebo pripájacie pruhy, nepovažuje sa za odvodenú kategóriu, ani sa nevyjadruje individuálnym označením.
V rámci plánovania výstavby PK sa prihliada na požiadavku plynulosti jazdy v ucelených ťahoch, bez väčších a náhlych zmien priestorového usporiadania, ovplyvňujúcich jazdnú rýchlosť. Preto sa z hľadiska homogenity ucelených úsekov PK môže meniť kategória len v najnutnejších prípadoch, napr. v blízkosti miest, priemyselných centier, v horských oblastiach a pod. Zmena kategórie sa vyrieši spravidla v oblasti križovatky.
O kategórii cesty sa evidujú nasledovné údaje:
úsek – ID úseku referenčnej siete, na ktorom sa udalosť nachádza
staničenie začiatku – staničenie začiatku udalosti na úseku
staničenie konca – staničenie konca udalosti na úseku
písmeno – odhadovaná základna kategória D, C ( STN 73 6101:2008)
šírka – odhadovaná základna šírka D, C ( STN 73 6101:2008)
návrhová rýchlosť – Určenie odhadovanej návrhovej rýchlosti, ( STN 73 6101:2008)
minimálna šírka jazdného pruhu
minimálna šírka spevnenej krajnice v danej lokalite
minimálna šírka deliaceho pásu v danej lokalite
maximálna hodnota sklonu v danej lokalite
spojitá časť – číslo ucelenej časti úsekov v rámci cesty, pre ktorú bola určená kategória
Kategória cesty sa odvádza zo zameraných údajov nasledovným spôsobom:
1) Určenie ucelenej časti cesty
Pre danú cestu sa ucelená časť cesty stanoví tak, že sa vezmú medzikrižovatkové úseky cesty usporiadané podľa zoradenia úsekov a rozdelia sa ak:
- sa medzi nimi nachádza oblasť križovatky,
- dochádza k smerovému deleniu cesty.
2) Vymedzenie oblasti na analýzu šírkových parametrov ucelenej časti cesty
Z dôvodu, že na určitých oblastiach úsekov dochádza k zmenám šírok jazdných pruhov / krajníc atď, sa tieto oblasti v nasledovnej analýze ignorujú. Tieto oblasti sú vymedzené nasledovne:
- časti úsekov nachádzajúcich sa v oblasti križovatky,
Oblasť križovatky vymedzuje územie na úsekoch RS na ktorých sa nachádzajú križovatky. Oblasť križovatky zahŕňa:
- úseky typu vetva, lúč alebo privádzač (ak má daný úsek nenulovú evidenčnú dĺžku),
- časti medzikrižovatkových úsekov od hranice križovatky po uzol križovatky.
- časti úsekov, kde dochádza k variácii šírky (sú pokryté v rámci NTP_VariaciaSirky),
- časti úsekov, kde sa nachádzajú prídavné jazdné pruhy (sú pokryté v rámci NTP_JazdnyPruh s príslušným príznakom prídavného pruhu),
- časti úsekov nachádzajúcich sa v obci (sú pokryté v rámci ONTP_PlatnostObce) - tento bod neplatí pre úseky diaľnic.
3) Analýza šírkových parametrov ucelenej časti cesty
Na vymedzenom intervale ucelenej časti cesty sa identifikujú nasledovné šírkové parametre:
- minimálna šírka jazdného pruhu - najmenšia hodnota šírky jazdného pásu na danom intervale, v prípade ak sa na úseku nachádza viac ako jeden jazdný pruh, tak sa jedná o priemernú hodnotu šírky, prídavné jazdné pruhy sa ignorujú (NTP_JazdnyPruh),
- minimálna šírka spevnenej krajnice - najmenšia hodnota šírky spevnenej krajnice na danom intervale, pre obojsmernú cestu sa jedná o priemer hodnôt krajníc na oboch stranách, pre jednosmernú cestu sa jedná o hodnotu šírky krajnice vpravo (NTP_KrajnicaSpevnena),
- minimálna šírka deliaceho pásu - najmenšia hodnota šírky deliaceho pásu (NTP_ DeleniePozemnej Komunikacie),
- maximálny sklon - najväčšia absolútna hodnota sklonu výškového vedenia ( ONTP_VyskoveVedenie)
4) Stanovenie kategórie cesty
Na základe určených hodnôt šírkových parametrov, triedy cesty a smerového delenia sa určí výsledná šírka a písmeno kategórie cesty a následne sa podľa výslednej šírky, písmena a sklonu odvodí návrhová rýchlosť
5) Zápis výsledku
Výsledná hodnota kategórie cesty za zastaničí po celej dĺžke analyzovaných úsekov v rámci ucelenej časti cesty bez ohľadu na to, že sa niektoré jej časti nebrali do úvahy pri stanovení hodnôt šírkových parametrov.
Aktualizované: 25.06.2025
Publikované: 6.9.2017