Udáva označenie pre súhrn technických parametrov určitej diaľnice, cesty (D,C) s rovnakým označením, priečnym usporiadaním a s rovnakou návrhovou rýchlosťou.
Kategóriu D, C podľa normy STN 73 6101 (norma) charakterizuje zlomok obsahujúci
- v čitateli príslušné písmeno (C, R alebo D) a šírku CK v metroch,
- v menovateli návrhovú rýchlosť v km/h.
Písmeno sa určí podľa triedy CK nasledovne:
- diaľnica, privádzač diaľnice – D,
- rýchlostná cesta, privádzač rýchlostnej cesty – R,
- ostatné CK – C.
Norma stanovuje tieto základné kategórie cestných diaľnic a ciest
Písmeno |
Šírka |
Návrhová rýchlosť
|
D |
26,5 |
140, 120, 100, 80
|
D |
24,5 |
120,100, 80 |
R |
24,5 |
120, 100, 80, 60
|
R |
22,5 |
120, 100, 80, 60 |
C |
11,5 |
100, 80, 70
|
C |
9,5 |
80, 70, 60
|
C |
8,5 |
80, 70, 60
|
C
|
7,5
|
70, 60, 50
|
C |
6,5 |
60, 50
|
Základné kategórie smerovo rozdelených diaľnic a ciest uvedené v norme sa môžu v prípade potreby rozšíriť o ďalšie jazdné pruhy, čím môžu vznikať ďalšie tzv. odvodené kategórie ako C 29,5/80, D alebo R 34/100 a pod.
Ak sa základná kategória rozšíri zväčšením počtu jazdných pruhov, prípadne o prídavný jazdný pruh pre pomalé vozidlá alebo zaraďovacie, odbočovacie alebo pripájacie pruhy, nepovažuje sa za odvodenú kategóriu, ani sa nevyjadruje individuálnym označením.
V rámci plánovania výstavby CK sa prihliada na požiadavku plynulosti jazdy v ucelených ťahoch, bez väčších a náhlych zmien priestorového usporiadania, ovplyvňujúcich jazdnú rýchlosť. Preto sa z hľadiska homogenity ucelených úsekov CK môže meniť kategória len v najnutnejších prípadoch, napr. v blízkosti miest, priemyselných centier, v horských oblastiach a pod. Zmena kategórie sa vyrieši spravidla v oblasti križovatky.
O kategórii cesty sa evidujú nasledovné údaje:
úsek – ID úseku referenčnej siete, na ktorom sa udalosť nachádza
staničenie začiatku – staničenie začiatku udalosti na úseku
staničenie konca – staničenie konca udalosti na úseku
písmeno – odhadovaná základna kategória D, C
šírka – odhadovaná základna šírka D, C
návrhová rýchlosť – Určenie odhadovanej návrhovej rýchlosti
minimálna šírka jazdného pruhu
minimálna šírka spevnenej krajnice v danej lokalite
minimálna šírka deliaceho pásu v danej lokalite
maximálna hodnota sklonu v danej lokalite
spojitá časť – číslo ucelenej časti úsekov v rámci cesty, pre ktorú bola určená kategória
Aktualizované: 31.7.2023
Publikované: 6.9.2017